Severna Amerika: ZDA, Kanada
ZDANajprej najem avtomobila. Brez njega ne gre. Še
posebej, če si ogleduješ nacionalne parke. Sam vzamem vozilo s
kompletnim zavarovanjem. Na okencu sem povprašal, koliko bi me stal tak najem, če pridem
kar k njim? Ja, dvakrat več. Pa se je zopet dobro začelo.
V Ameriki je vse veliko. Tudi parkirni prostor, kjer sem lahko izbiral vsaj med 100 vozili
mojega razreda. Šofer avtobusa, ki me je pripeljal na parkirni prostor mi je svetoval,
kaj naj si izberem. Zaposleni so v naglici na ta parkirni prostor pripeljali avto višjega
razreda. Ampak so kaj hitro opazili napako. Nadaljnja izbira pa sploh ni bila lahka. Ja
če smo v Ameriki naj bo ameriški. Bencin je bil še poceni!
Tudi tokratno potovanje je ogled nacionalnih parkov in naravnih znamenitosti. Zato kar
hitro ven iz mesta. Prav greh je, kako počasi sem moral voziti v takem avtu. Najprej 2 h
vožnje po mestu in betonskem koritu avto cest.
Tokrat je bil stik z naravo po mojem okusu. Zelenje, zelenje, zelenje. Vožnja ob ogromnih
pašnikih, na katerih vidiš gosto, lepo zeleno travo. In vsake toliko časa govedo,
največ tri. Ni pa nobena redkost, da gojijo tudi neke vrste jelenov – moos.
Prespala sva na teritoriju, katerega simbol so bizoni. V mestu Cheyenne, kjer prirejajo
enega največjih rodeov v ZDA, sva ga prvič videla. Bil je vsaj 2 m visok, čez pleča.
In iz brona.
Drugi dan sva v res romantičnem jutru, od dežja spranim zrakom, prijetnem hladu in
tišini našla krofarnico. Ja saj veste tisti ameriški krofi z luknjo na sredi. Nisem se
mogel upret med vsaj 20 različnimi okusi. To da njihova kava ni nič proti naši, ve že
vsak. Da pa tudi madežev na svetlih hlačah in jakni ne pušča, pa najbrž en ve vsak.
SCOTTS BLUF - 1
Pokrajina, po kateri sva se vozila na sever je postajala vedno bolj ravna. Vzpetine,
ponekod močno erodirane – bluff, so razkazovale sivo prst, sled nekdanjih naplavin. In
prav tu se je v daljavi pojavila trdnjava. Vsaj tako je bilo v začetku videti. Mogočna
impozantna vzpetina iz prsti in peščenega kamna je imel podaljšek, ki je izgledal kot
trdnjava na strmem pobočju. Raven vrh, porasel s travo je izstopal iz sivih strmih
pobočij. Indijanci so mi pravili » hrib, ki ga je težko obhoditi ». Po letu 1840, ko
so prvi mormonski popotniki prišli v te kraje, je to postal eden izmed dveh
značilnostih, ki jih je opozarjali na bližino cilja in na nevarnosti indijanskih plemen.
Še vedno so vidni sledovi koles, ki so jih pustile karavane priseljencev iz časih, ko je
bila najvarnejša in najpogostejša pot iz vzhoda na zahod kontinenta, potovanje z ladjo
okoli južne Amerike – rta Dobre nade.
Z največjim veseljem kupim celoletno vstopnino za vse nacionalne parke, kljub temu, da je
drugače vstopnina v njih izredno majhna in tako ni velikega prihranka. Še ves »zelen«,
kako izvesti potovanje sem naredil prvo napako. Z avtom sva se odpeljala na vrh, kljub
temu, da bi čez 1 h dobil brezplačen prevoz z avtobusom na vrh. Tako si prisiljen vrniti
se na izhodiščno mesto. Prekrasen razgled na ravnino pod seboj res vzame dih. Pa komaj
sva začela. Del hriba meji na reko, ki je v davnini izdolbla med sivim peskom
fantastične oblike, prav lepo vidne z vrha. Poti so odlično vzdrževane in omogočajo
prekrasne kratke sprehode. Vrh ima med zelenjem ravne kamnite plošče, kjer lahko opaziš
kakšnega zajca, miš.
Do druge znamenitost Chimney Rock – dimnik, z enako funkcijo vendar je
manj obiskan, sva potovala ob poti, po kateri so samo 6 mesecev galopirali jezdeci Pony
Expresa – prve hitre pošte v Ameriki. Konec nekoga je začetek drugega. Železnice. Ta
je še zmeraj tam. Vendar mi je uspelo prešteti samo 109 vagonov kompozicije, potem pa
sva se oba zmotila.
CAR-HENGE - 2
Znamenitosti ob poti, ki se jih splača pogledat in ti vzamejo čas, je dovolj. Nekoč sem
nekje videl sliko vrsto avtomobilov, ki so bili sredi polja zapičenih v tla. Med pripravo
potovalnega načrta, sem zasledil tudi Car henge. Beseda je podobna Stonehenge, kar je ime
za znano skupino kamnitih monolitov iz Škotske. Podobnost pa ni samo v besedi. Skupina
vozil je postavljena tako, da prepoznaš originala iz Škotske. Sem in tja pa se je nekdo
poigral in po prostranem polju potresel še nekaj avtomobilov. Tako za vzorec.
Na poti v osrčje domovanja bizon, sva zavila na cesto, ki je na zemljevidu obetala
prihranek cca 100 km. Bila je makadamska, brez kamenja in polita z vodo, da se ni
prašilo. Po sledovih sem videl, da sem danes tretji, ki je vozil po njej. Takrat sem
šele razumel, kaj pomeni tabla z napisom OPEN RANGE - neograjen pašnik. Cesta je vodila
preko ogromnega privatnega pašnika, kjer lastnik ne odgovarja za posledice srečanj z
bizonom, govedom ali kako drugo rogato žival.
V parku Agate Fossil Beds lahko nabirate fosile dinozavrov, če želite
preživeti del svojega življenja po ameriških zaporih. Zato je ogled pokrajine več kot
priporočljiv. Le malo domišljije je potrebno in vidiš indijanske jezdece v galopu med
lovljenjem bizonov, ki jih je bilo pred prihodom belcev tu ogromno.
Obisk utrdbe Fort Robinson pa je bil malce nenavaden. Marsikdo pozna Crazy Horsa,
bojevnika iz Indijanskega plemena Lakota. Ujeli so ga in odpeljali v to trdnjavo. Kot
pravi indijanski bojevnik je poskušal zbežati, vendar so ga med begom ubili. Od trdnjave
so rešili samo en stanovanjski objekt – spalnice konjenikov ter nekaj gospodarskih
poslopij. In kaj je tu nenavadno? Med mojim obiskom so imela v trdnjavi indijanska plemena
tekmovanje v njihovem plesu PAW WAW. V pisanih oblačilih so starši postopali na okoli in
bodrili mlade tekmovalce katerih starost se je gibala od 3 do 12 let.
Prvo pravo srečanje z bizoni se je začelo smešno. Vendar je stvar zelo resna. Najprej
smo zagledali opozorilo velikosti 4 x 5 m z napisom: Bizoni so nevarni. Ne približujete
se jim. In potem smo jih videli. Na travniku, polnem rumenega poljskega cvetja sta nekje v
strašni daljavi bili dve črni piki. Bizoni! Bizoni! Niti kirurg nama ne bi mogel
odstraniti tega nasmeška z ust, ko sva nadaljevala pot z mislijo, da sva jih danes le
videla.
In potem se je začelo. Glej tam. Pa tam tudi. Tukaj sta kar dva. Tukaj jih je pa še
več. V trenutku smo bila v nevarnosti, saj sem jih tudi sam želel videti, izza volana.
Vedno več jih je bilo. Mirno so se pasli, kot da ni nič. Avtomobili so se ustavljali ob
cesti, potniki so odpirali okna na strehi in snemali, snemali. Od bizonov smo bili
oddaljeni največ 5 m, varno zaprti v avtomobilih. Le kako varni? Popolnoma razumem, da
bizon kakšnega turista pomendra. V navdušenju ob veličastni živali in njihovi
spokojnosti, kar ne moreš verjeti, da ti lahko kaj naredi. Pa stopiš ven in .. si v
časopisu. Tu ogled znamenitosti iz avtomobila ne pomeni ameriški način življenja,
temveč zaščito bizonov in predvsem večjo možnost preživetja.
Pot se je vila skozi borov gozd, ki ga je včasih prekinila jasa ali področje podrtih,
oskubljen in ožganih debel, ostanki velikih požarov.
Čreda kakih 50-tih se je pasla na eni izmed jas, ki segala vse do ceste. Bizoni so
najbolj aktivni zgodaj zjutraj ali pred večerom. Takrat pridejo iz hladnega zavetja
gozda. In ujela sva pravi čas. Ko menjajo dlako se drgnejo ob drevesa in štore, tako da
so mnoga drevesa brez lubja na deblu v njihovi višini. Med njimi je bilo kar nekaj
mladičev, ki imajo svetlo rjavo barvo kožuha. Bili so povsod. Ob cesti, ob robu gozda,
skratka na celi jasi.. Zavil sem na rahlo vzpetino, ki nama je omogočila pregled nad
jaso. Bila sva sama. Tišina. Nikjer nobenega avtomobila. Nikjer nobenega zvoka
civilizacije. Skoraj celo uro sva presedela v avtomobili in opazovala njihovo počasno
premikanje med pašo po jasi. Bili smo v samem centru Black hills badlands. Ker spanja ne
rezerviram v naprej, sva se morala odpraviti naprej. Vendar živali še ni bilo konec. Le
čas naju je preganjal, zato sva srne, jelene, moos opazovala med vožnjo. Škoda.
Kje češ končati dan kot v postelji. Tam poznajo dve velikosti dvojne postelje. Ena je
dvojna postelja, ena je pa velika dvojna postelja. Motel je bil skupina hišic, s po eno
veliko posteljo. Ker sva šele začela z potovanjem, je bila ena postelja dovolj. Hišice
so me spominjale na letovanja na morju, kjer sta oče in mama v podjetju dobila v najem
majhne hišice.
BADLANDS -3
Po panoramskem cesti I-90 smo stopili mestece Wall. Znamenito drogerijo
so spremenili v neokusno množico pokritih trgovin, ki največ zabave nudi otrokom in
tistim, ki se ne morejo upreti kiču. Tisti ta pravi pa popijejo požirek ali dva
znamenite ohlajene vode izpred drogerije, ki je to mestece dvignilo iz prašne stepe
krajev tam nekje.
Ko se približujete nekaterim nacionalnem parkom, lahko po radijskem sprejemniku
poslušate informacije o njem in se pripravite na obisk.
Pri obiskih nacionalnih parkov je obvezen obisk centra za obiskovalce. Ne samo zato, ker
so prijetno ohlajeni, nudijo brezplačno ohlajeno vodo in čiste sanitarije bogu za
hrbtom, temveč zaradi informacij, brez katerih je obisk parka podoben okusu juhi brez
soli.
Pred 60 milijoni leti je celotno področje prekrivala voda. Tektonski premiki so dvignili
zemljo in na robovih naredili Black Hills, gorovje katerih reke so
nanesle depozite na današnji teritorij. V nanosih je ostalo ujeto in fosilizirano
nekdanje življenje tega področja.
Indijanci in Francozi, prvi Evropejci v tem delu, so kraj imenovali enako: bad lands -
slaba zemlja. Celoten park je podoben ogromni mizi, v katero se globoko zajedajo sledovi
erozije. Nekatere manjše mize se dvigujejo iz ravnice. Prvi naseljenci so na njihov vrh
napeljali žičnice in z transportirali potrebno opremo, ki so jim na vrhu omogočali
košnjo trave in njeno spravilo v ravnico. Prav zaradi tega se par spreminja vsak dan.
Erodirana pobočja sekajo barvite plasti, ki jih je ustvarila voda, veter ali vulkanski
pepel. Nekatera pobočja imajo plasti večjih debelin z tako izrazito barvo, da se
imenujejo kar po barvi. Sprehod ob samem robu nudi veličasten pogled na nižinski del,
kjer kot na luni iz zeleno rumene stepe rastejo siva pobočja. Množica poti vodi do
najbolj skritih delov parka. Prenekatera pot je speljana po preprostih lesenih mostičkih
ali lestvah iz jeklenih vrvi. Skoraj vsaka pa je načeta zaradi erozije, tako da je
znakov, ki prepovedujejo nadaljevanje poti kar nekaj.
DEWILS TOWER -4
Cesta nežno vijuga med zelenimi pašniki preko gričkov. Vsakič ko cesta zapelje na sam
vrh hribčka s pogledom iščeva, kje je. Tam nekje mora biti. Iz filma Bližnje srečanja
tretje vrste.
Slej ko prej ga bova morala videti. Ker veva, da mora biti v bližini, se ustaviva na
kavici. V lokalu je še en par. Anglež in Američanka, ki sta iz vročega Phoenixa
zbežala na sever. Tako redko najdeš kakšnega za pogovor. Z Angležem se strinjava, da
je napitnina ena bolna ameriška posebnost. Afričanka se seveda ne strinja. Ko bi jo
takrat le poslušal in ubogal, bi kasneje ne bil v nevarnosti, da me prebunka lastnica
restavracije. Ja, takrat pa je bilo vroče.
In naenkrat se pokaže. Nič velikega, zato pa je toliko bolj izstopal iz okolice
Nekateri pravijo, da se je nekoč sedem indijanskih sestric igralo s svojim mlajšim
bratcem. Nenadoma se fantek med igro spremni v grizlija in jih prične loviti. Vse
preplašene splezajo na ostanek drevesa. Med molitvijo in iskanjem pomoči, ostanek
drevesa prične rasti. Bratec-medved - jih želi doseči in s tacami globoko razbrazda
deblo, vendar sestric ne doseže. Drevo pa je zraslo vse do neba, kjer so sestre danes kot
zvezde v Velikem vozu.
Drugi pravijo, da je to ostanek sredice, čepa, nekdanjega vulkana, katerega zunanje stene
so v dolgem času vremenskih vplivov, razpadle.
In ko stojiš zraven, vidiš da stvar sploh ni tako majhna. Ogromna je. Tako ogromna, da
je zgornji ravni del tako izoliran od okolice, da predstavlja vir avtohtone flore in
favne.
Mogoče pa je res nekoč bila do neba ? Dve poti vodita okoli stolpa. Seveda sva izbrala
… ta dolgo. Pot se vije skozi borov gozdiček, skozi del požganega gozda. Manjše
gozdne požare – za ameriške pojme – sploh ne gasijo. Gasijo jih in omejujejo, le
kadar se sprevržejo v večje pošasti. Pravijo, da je požar v gozdu nekaj normalnega. In
če pomislimo, da so od nekdaj bili, imajo mogoče prav.
Pot je vodila ob rdečem pobočju s pogledom na zavoj reke, ki je obkroževal kamp.
Neposredno ob poti je bil velik ograjen travnik, z nižjo travo kot je bila drugod in
množico kupčkov svetle zemlje podobnim krtinam. Ne niso bile krtine. Ampak vhodi v mesto
prerijskih psov – svizcev.
Gremo jih slikat. Počasi, »profesionalno in strokovno« se jim začnem približevati.
Izberem enega. Grem še bližje. Hop in ga že ni več. Te bom pa počakal pred vhodom.
Postavim se k izhodu in čakam. Jam malo je treba potrpet, si rečem. Bo že ven prišel.
Med čakanjem sem si ogledal okolico. In takoj vidim, da sem sam prav taka atrakcija za
njih, kot oni za mene. Ker vem, da so hitrejši od mene, sem si raje kupil razglednico.
Pot do stolpa je vodila skozi borov gozdiček, med ogromnimi granitnimi skalami, ki so
odpadle s stolpa. Steza je tako široka, da so še invalidi lahko hodilo po njej. Za
invalide je res v parkih dobro urejeno. Kje so pa plezalci? Nekaterim uspe dobiti
možnost, da se povzpnejo na stolp. Greva tako daleč, kolikor bo možno si rečeva. Gozd
izgine in hojo je potrebno nadaljevati po skalah, ki že tvorijo vznožje stolpa. Da,
nekateri se vračajo, to pomeni da so bili še višje. Skakanje in malce plezanja po
skalovju res dvigne moralo. Prav prijetno se je razgibati kljub udobni vožnji. Vendar
stvar postaja vse strmejša. Tudi skale so manjše in na koncu pridemo do table, ki
prepoveduje pot naprej. Ampak, eni se vračajo iz prepovedanega območja. Res da ritensko,
ampak imajo s seboj okoli 10 let starega otroka. Pa da jaz ne bom zmogel. Tu pa že
postane nevarno. Strmina je taka, da izgleda, kot da se plazimo po trebuhu. Če hočem
naprej moram sneti nahrbtnik in se splaziti pod vejo majhnega borovca. No, moje spremstvo
spustim naprej, naj gre v nevarnost če že hoče. In slikam. Bili smo v področju, kjer
granit tvori dolge linije, kod da bi jih izpraskal grizli. Pogled? Pogled pa na ogromne
planjave iglavcev, dolin in travnatih pašnikov. Vse zeleno, kamor seže pogled.
RED ROCK CANYON ( 5) in VALLEY OF FIRE ( 6)
V mnogih nacionalnih so ceste enosmerne. Tako je možno poljubno vijugati od znamenitosti
do znamenitosti, ne da bi koga ogrožal. Pa še voznik lahko gleda naokoli.
Celoten Red Rock canyon je ena enosmerna cesta. Že samo ime pove, da je
večina skal opečnato rdeče barve, ki so pokrite s sivejšim apnencem. Tu sta se pred 65
milijoni let zaleteli dve tektonski plošči s tako silo, da je star sivi apnenec pokril
mlajši opečnato rdeč peščeni kamen. Ta je najpogostejši material na tem teritoriju
ZDA. Sam kanjon so dolgo čas uporabljali kot kamnolom. Sledovi, kjer so bili stroji
pritrjeni na skale, so še danes vidni. Kljub temu, da je Las vegas res blizu, so bili
stroški prevoza preveliki, da bi se izkoriščanje nadaljevalo. So pa si mesto izbrali
plezalci, ki jih prijazno pozdravlja sledeč napis: Vsako leto umre kateri izmed plezalcev
zaradi padca med plezanjem. Nosi in uporabljaj ustrezno opremo. In še zmerom rinejo gor.
Sam park se konča z različnimi vrstami kaktusov, ki so prav v tem časi bili na vrhuncu
cvetenja. Med zapuščanjem parka zaslišiva ekpslozija. Prav nasproti parja se je iz vrha
hriba zašel dvigovat ogromen oblak dima. Ali koplejo zlato? vprašam tistega, ki pobira
vstopnino. Ne, ne, edino zlato tu naokoli je v Las vegasu. To je pa kamnolom.
Za tiste, ki imajo Las vegas preko glave, imajo na severu še eno znamenitost. Bog ve
koliko krat moraš biti v Vegasu, da ga imaš dovolj?
Da bo stvar zanimiva, sva zvedela že na vse zgodaj. Najprej naju niso pustili na
turističen ogled zapora. So dejali, da ne nudijo takih storitev. Še sedaj ne vem, kaj mi
je bilo, da sem šel tja. Znamenito dirkališče Nascar je bilo zaprto.
Avtocesta pa tokrat ni bila dolgočasna.
Nenadoma je namreč pred mojimi očmi zaplesala cela hiša. Ameriška. Na prikolici
tovornjaka in z 80 km/h je pričela drseti ob zaščitni ograji med pasovoma, da so trske
letele na vse strani. Nič čudnega, da jo postavijo v 1 dnevu, pa sestavljeno prepeljejo
čez celo Ameriko. Saj je cela stvar iz iverk!
Park se imenuje Dolina ognja. Ne, nobenih vulkanskih aktivnosti trenutno
ni tam. Je pa zato vročina, ki redno presega 40 ° C. In v tem področju so živeli
Indijanci. Sledovi mnogih okamnelih dreves, ki jih zaradi turistov ogradijo z 2 m visoko
ograjo, pa je tudi bilo nekaj. Že znan rdeča barva skal še poveča peklensko vročino.
Skale so iz mehkega peščenega kamna, ki sta ga veter in dež tako izdolbla, da se
tvorijo v stenah luknje, votline v katerih lahko normalno stojiš. Seveda pa se pojavijo
tudi fantazijske oblike kot so slonova skala – iz pravega položaja in sedem sester –
samo stoječa formacija sedmih stebrov, ki z veliko domišljije lahko predstavljajo osebe.
Skozi sam park je vidna tudi prva pot, po kateri so potovali v Las vegas. Kot barvna
popestritev parka, je cesta speljana do velikih apnenčastih skal, ki s svojo belo barvo
izstopajo iz rdečkastega okolja.
Največja znamenitost, pa so indijanski simboli vklesani v rdečkasto skalo. Sedaj je
obisk možen preko 84 stopnic. In hoja po njih v tisti peklenski vročini kljub temu
nikakor ni bila lahka. Stopnišče je speljano v neposredni bližini v steno vklesanih
stopnic, ki so nekoč edino omogočale dostop do simbolov.
Za tiste pa, ki napora ne zmorejo, so v vznožji prav tako izklesane risbe, le v manjšem
številu.
Nekoč sem v roki držal 2,5 milijarde let staro kamenino. Po starosti jih ni mogoče
primerjati s temi slikami. Vendar imajo te slike prednost. Naredil jih je človek. Kolikor
sem si jih želel dotakniti, toliko me je bilo strah, da jih bo moj dotik poškodoval. In
se jih nisem.
brane
________________________________________________
9.05
Kraj: Phoenix (Arizona)
Država: ZDA
Število prevoženih kilometrov: cca 49.000 km
Počasi zaključujeva z odkrivanjem ameriških narodnih parkov in najine misli so že
usmerjene proti Mehiki. Že zaradi poceni mehaničnih storitev.
Najino vzmetenje je dočakalo konec in je nujno potrebno zamenjave. Iz Seattla
so nama poslali nove blažilce v Phoenix, montaža le teh pa bi naju
prišla vsaj 500$. Zato se bova vozila z najmanjšo hitrostjo proti prvemu večjemu mestu
v Mehiki, kjer bova poiskala mehanično delavnico.
Najini plani so naslednji: preko Srednje Amerike (Mehika, Belize, Gvatemala,
Honduras, Nikaragva, Kostarika) vse do panamskega kanala. Iz Paname
pa bova predvidoma poslala avtomobil s tovorno ladjo v Ekvador.
________________________________________________
Kraj: San Francisco
Država: ZDA
Število prevoženih kilometrov: cca 43.000 km
Zapleti pri pridobivanju vseh potrebnih dokumentov in vstopnih dovoljenj so že najina
stalnica. Žal pri vseh čezoceanskih prevozih najin kontejnar označijo za sumljivega,
zato morava čakati kar nekaj dodatnih dni, da ga pregledajo z x žarki. Vse te dodatne
preglede morava kriti sama kar je krivično, ampak ameriških zakonov ne moreva
spremeniti.
Ja potovati z avtom okoli sveta zares ni poceni. Američani so nama zaračunali kar 1.300
$, da sva sploh prišla do avtomobila katerega sva s tovorno ladjo poslala iz Avstralije.
Gre za stroške carine, raztovarjanja kontejnarja, potem transport kontejnarja do
skladišča, kjer ga izpraznijo, sčistijo in prepeljejo nazaj do luke.
Imela sva srečo, da sva bila v Los Angelesu in San Franciscu gosta pri sorodnikih, ki so
nama pomagali pri urejevanju vseh papirjev. Sami niso mogli verjeti, da je lahko začasni
uvoz avtomobila v Ameriko tako kompliciran in stroški tako visoki.
Avto je trenutno v mehanični delavnici saj je potreben temeljitega servisa:
1. rezervoar za gorivo nama pušča. To je najbrž posledica vožnje preko avstralske
puščave, kjer je bilo na cesti polno kamnov; 2. zadnji zavorni plošči sta potrebni
zamenjave; 3. spihanje zračnega filtra; 4. zamenjava olja in oljnega filtra; 5. popravilo
zračnih mehov, ki nama puščajo od nesreče (vsako jutro jih polneva z zračnim
kompresorjem); 6. zadnja desna guma nama pušča;
Na Toyotinem servisu v malem mestu Petaluma, kjer se nahajava, bova poskusila odpraviti
večino pomanjkljivosti. Za zanimivost ena ura mehanika na pooblaščenem servisu stane
kar 130$. Kristina je v hecu rekla, da bo odprla mehanično delavnico v ZDA.
Najini plani so naslednji: najprej odkrivanje nekaj ameriških narodnih parkov, potem
prečenje meje v Mehiko in vožnja po Srednji Ameriki vse do panamskega kanala.
Midva se drživa kljub vsem zapletom in bova vztrajala do konca.
Srečno od Uroša in Kristine
_______________________________________________________
ZDA:
DRIVE AWAY
...Po začetnih
zapletih z avtomatskimi prestavami in z iskanjem poti po neverjetnih cestnih labirintih
okrog New Yorka (samo domačinom je jasno, kaj pomeni katera tabla), sem avto srečno
prikrmaril do najinega mladinskega prenočišča v centru Manhattana. Parkirišča so
nemarno draga, zato sem avto zapeljal kar na rob široke šestpasovne ulice, kjer je bilo
parkiranih že mnogo drugih avtomobilov. Do jutri zjutraj menda že ne bo problemov.
Napaka! Drugo jutro je deževalo, avta pa
seveda ni bilo nikjer več. Varnostnik v prenočišču se je kar lepo zabaval, ko mi je
pripovedoval, da je avto malo pred tem naložila zajetna temnopolta uslužbenka »Tow away
service«, saj je bil vendar napačno parkiran. Sam sem se manj zabaval; prav grdo sem
preklinjal, ko sem z mokro glavo pešačil do parkirišča pajkov. K sreči pa ne bo treba
prav daleč, le dober kilometer stran.
Uslužbenka je bila neomajna. Strinjala
se je sicer z vsemi mojimi argumenti, ampak tarifa je jasna: 150 dolarjev! Z dolgim nosom
sem plačal in vratar me je odpeljal v pokrito parkirišče, kjer je stal najin lepi
temnordeči Pontiac. Čeprav je na oknu avtomobila pisalo, da je zaščiten proti vlomu,
so bila vrata odklenjena, na volan pa privezana debela vrv, ki je bila priščipnjena med
vrati, s čimer so preprečili, da bi se kolesa med "šlepanjem" premikala.
Ameriški pajki so namreč precej majhni kamioneti in lahko naložijo samo dve kolesi
vozila, ki ga odstranjujejo. Pojasnili so mi, da imajo njihovi agenti vso pravico in tudi
sredstva, s katerimi lahko odprejo kakršnakoli vrata.
Moja karma pa je bila še vedno v
negativni fazi. Ugotovil sem, da je avto na desni strani spredaj kar lepo obtolčen.
Poškodba je bila skrbno občrtana s kredo. Razložili so mi, da je ta kreda dokaz, da je
bil avto že prej poškodovan in prav nič jih ni zanimalo, da je bil parkiran ob cesti in
da ga s pločnika pač nihče ni mogel udariti. Prav tako se jim ni zdelo verjetno, da bi
uslužbenka poškodbo občrtala šele po tem, ko je avto pri odvažanju nekam treščila,
sicer pa - ali imam kakšen dokaz za tako nesramno trditev...
Janin
________________________________________________
sara
Morda kdo ve za poceni preno?ve na potovanju po Ameriki relacija route 66, ozir NEW YORK -
LOS ANGELES. Vse informacije o ugodnih variantah za preno?ve, ren a car, zanimivosti,
zabavo so dobrodošle
+
Manja -
Najcenejsi renta car , ki smo ga nasli je National renta car pri
Globtouru v Ljubljani in je bil za 19 dni z neomejenim številom kilometrov 170 000 sit in
polnim zavarovanjem. Spanje je najcenejse ob avtocestah, kjer je dovolj motelov. Cena je
za sobo od 40 dolarjev dalje.Ve?nformacij 040 290581 Manja
+
rooms -
Ena od cenejsih moznosti so moteli, ki so ob vseh avtocestah, tudi route
66. Sploh pa v Ameriki placas sobo in ne posteljo. Zato je seveda najbolj ugodno potovati
po Ameriki se s tremi prijatelji, ker so ponavadi sobe s po dvema francoskima posteljama.
Lep pozdrav in obilo uzitkov na poti
__________________________________________
Živjo Janin:
pošiljam ti kratek potopis po Ameriki, zraven pa so priložene še slike. Slik imam še
ogromno, a na žalost najboljše slike zasedajo precej precej več. Če še kaj
potrebuješ se oglasi.
POTOVANJE PO AMERIKI
Naše potovanje po ZDA je trajalo dva meseca. Na pot smo se odpravili proti koncu
septembra, bilo pa nas je sedem. Potovali smo po zahodu ZDA (Kalifornija, Oregon,
Washington, Nevada), ter nato še čez južni del (Arizona, Texas, Louisiana) do Floride.
leteli smo s letalsko družbo Swissair in sicer s precej velikim in udobnim MD-11.
Povratna karta stane okrog 1000DEM.
Naše potovanje se je pričelo v San
Franciscu, ki je po našem mnenju eno najbolj zanimivih in nenavadnih mest v
Ameriki. Seveda smo si ogledali Golden Gate, Alcatraz, Fisherman's Wharf,
China town, peljali smo se s Cable carom... a poseben pečat mestu dajejo njegovi
prebivalci. V San Franciscu je ogromno različnih ras. Posebej številni so Kitajci,
Vietnamci, Korejci ipd. San Francisco je mesto najbolj svobodnih nazorov, zato ni čudno,
da je četrt Castro tudi nekakšna neuradna prestolnica homoseksualcev. Skoraj na vsakem
koraku igrajo poulični ansambli, črnci izvajajo razne gimnastično- plesne akrobacije,
pridigarji oznanjajo svojo vero. Cene v San Franciscu so podobne kot v ostalih mestih v
Ameriki. Prenočevali smo v hostlu v središču mesta za 22$ po osebi na dan z zajtrkom.
Jedli smo v kitajski, japonski, italijanski in mehiški restavraciji za okrog 10$. Precej
pa so zasoljene cene turističnih atrakcij kot je na primer Alcatraz.
Po tednu dni bivanja v San Franciscu smo najeli precej razmajan camper. Kljub temu je
bil to naš daleč največji strošek, saj je stal okrog 100$ na dan, vendar nam nato ni
bilo potrebno plačevati prenočišč v motelih. Zato pa smo morali včasih prenočiti v
t.i. RV parkih (to so nekakšni kampi za camperje). RV parki pa stanejo zelo različno.
Najcenejši so v Las Vegasu za manj kot 25$ na dan, najdražji pa stanejo lahko tudi 50$
na dan. Seveda smo mi običajno prijavili le 2 ali 3 ljudi, saj je potrebno za vsakega
dodatnega potnika doplačati tudi po 5$. Ti kampi lahko ponujajo poleg kopalnic s toplo
vodo tudi jacuzzi, bazen, biljard, lahko pa so tudi napol ciganski. Cena tu nima kakšnega
posebnega vpliva. Velikokrat smo prenočevali zastonj na počivališčih ob avtocesti, ki
so po večini zelo dobro urejena, ni pa dovoljeno prenočevati na parkiriščih ali kar na
ulici. Cena bencina pa je spet zelo različna. Za nas je bilo nerazumljivo, da imata
bencinski črpalki, ki sta le kakšnih 20m narazen, tudi do 10% različno ceno. Tudi
črpalke iste naftne družbe imajo različno ceno bencina. Na zahodni obali je cena
navadnega bencina povprečno 2$/galono (110SIT/liter), v Teksasu pa je najnižja cena tudi
le 1.3$/galono (80SIT/liter).
Ceste v Ameriki so široke in zelo dobro označene. Mi smo imeli popoln cestni vodič
Amerike. V njem so bile označene vse ceste, vsi izvozi in vsa križišča. S pomočjo
tega vodiča niti enkrat nismo resneje zgrešili željenega cilja, čeprav se ti na
začetku zdi nemogoče se znajti po osem pasovnih avtocestah ameriških velemest.
Pot nas je najprej vodila iz San Francisca proti Kanadi, Vancouvru.
Peljali smo se ob obali Pacifika in opazovali mogočne valove. V Kanadi so cene bencina.,
živil, omejitve na cestah itd. podobne kot v ZDA, razlika je le v tem, da uporabljajo
metrični sistem, v ZDA pa anglosaškega. Sama pokrajina Britanske Kolumbije, kot se
imenuje predel Kanade ob Pacifiku, je gorata in precej podobna slovenskim Alpam.
Zahod ZDA
slovi po svojih prekrasnih nacionalnih parkih in predelih neokrnjene narave, ki so pravo
nasprotje od smoga umezanih velemest. Mi smo si ogledali Redwood, Death Valley, Bryce
Canyon, Zion, Grand Canyon, Monument Valley in
Tahoe. Ogled Yosemiteja nam je preprečil novozapadli sneg. Na jugu ZDA pa smo si ogledali
še White Sands, delto Mississipija in Everglades na Floridi. Parki so
res čudoviti. Vsak ponuja nekaj svojevrstnega. Nekateri ti nudijo prekrasne razglede in
omogočajo, da narediš živobarvne fotografije, drugi omogočajo trekinge po previsnih
stenah. Spet nekateri parki prekipevajo od bogate favne in flore, drugič te očarajo v
soncu lesketajoča se pušačva in od vetra razbrazdane mogočne skale. Ogled nacionalnih
parkov je potrebno plačati. Cena je odvisna od dolžine vozila, ne glede na število
potnikov. Cena posameznega nacionalnega parka je kar precej zasoljena, zato se ob ogledu
večih parkov splača nabaviti posebno kartico, ki velja kot vstopnica za vse nacionalne
parke v ZDA in stane 50$.
Ob obisku zahoda ZDA se je obvezno potrebno ustaviti tudi v Las Vegasu. Kar se tiče
hrane in prenočišč je to gotovo najcenejše mesto v Ameriki. Glavna atrakcija tega
mesta je okrog 10km dolga ulica Strip na kateri je 15 najbolj norih igralnic na svetu. V
teh ogromnih igralnicah je toliko blišča in zabave, da se enostavno ne da opisati- to je
potrebno videti. Vsaka igralnica ponuja nekaj svojega: od pomanjšanih Benetk, Pariza, New
Yorka, do piramide, otoka zakladov, džungle, Sahare, cirkusa itd. Tu je nepredstavljivo
veliko število slot avtomatov, rulet in igralnih miz. Igraš lahko že za 5c, seveda pa
je potem tudi jackpot veliko manjši kot na slot avtomatih za 1$. Las Vegas slovi tudi po
restavracijah »all you can eat«, v katerih lahko za 10$ poješ kolikor se ti zljubi.
Naredili
smo tudi kratek skok v Mehiko- Baja Californija. Mejo smo prestopili na
največjem mejnem prehodu na svetu Tiujana. Na srečo smo ga prečkali peš, saj so za
avtomobile tudi po več kilometrov dolge kolone. Kljub temu, da je Baja Californija še
pod močnim ameriškim vplivom, je razlika očitna. Ulice so veliko bolj umazane, ljudje
revni, avtomobili deset let starejši. Iz Tiujane smo se z avtobusom odpeljali v
turistično Ensenedo, okrog 100km južneje. Kontrast je tu zelo očiten. Sam turistični
del mesta je precej urejen, le kakih 100m iz centra pa so revne prodajalne, bosi otroci,
prašne ceste, razmajane hiše. Cene pa zato niso bistveno nižje kot v Ameriki. Malo pivo
v trgovini stane prav tako 0.5$. Prav tako kot v Ameriki, ga lahko tudi tu piješ na ulici
le v posebni papirnati vrečki.
Od velemest kot sta San Diego in Los Angeles bi omenil le dolge peščene plaže in
velike valove, na katerih smo se učili surfati. Hollywood, Beverly Hills in Bel Air v Los
Angelesu pa ponujajo bore malo zanimivega. So prej dolgočasni kraji, kjer poleg bogatih
hiš ne vidiš kaj pretirano zanimivega. Če že obiščeš Los Angeles se splača
obiskati enega od filmskih studiov kot je na primer Universal studios. To je kombinacija
zabaviščnega parka in filmskega studia. Za ogled tega studia pa je potrebno odšteti kar
40$.
Po
ogledu zahodnega dela ZDA nas je pot vodila preko ameriškega juga. Tu je še več
kontrastov kot na zahodu. Teksas je postal najbolj čista in bogata država v ZDA, kar so
omogočila bogata nahajališča nafte. Poleg tega pa je, v nasprotju s splošnim
prepričanjem, Teksas tudi najbolj varna država v ZDA. Povsem drugačna je sosednja
močvirnata Luisiana z New Orleansom, ki je umazano in soparno črnsko mesto z najvišjo
stopnjo kriminalitete v ZDA. Kljub temu je to mesto zabave, jazza, bluesa in striptiz
barov. Najbolj znana četrt v New Orleansu je French Quarter. To je
četrt zgrajena v francoskem kolonialnem slogu, kjer se zabava odvija 24 ur na dan. Pivo v
lokalu tu stane tudi do 5$, tako da se splača počakati na t.i. happy hour, kjer za isto
ceno lahko dobiš 3 piva. New Orleans je rojstno mesto jazza in obljubljeno mesto za vse
ljubitelje te glasbene zvrsti. Tu se je edino še možno peljati po Mississipiju z znamenitim
parnikom.
Naša zadnja postaja je bila sončna dežela Florida. Peščene plaže v Miami Beachu
ali Key Largu čez celo leto ponujajo toplo, rahlo valovito morje in vroče sonce. Glavna
sezona tu traja od srede novembra do srede marca. Takrat je klima najbolj ugodna. Poleti
je na Floridi enostavno prevroče. Zanimivo, da smo tu povsem po naključju srečali tudi
slovenske izseljence. Bili so nas zelo veseli, skupaj pa smo naredili tudi nepozabni
ameriško- slovenski žur.
Treba je omeniti tudi športne spektakle, saj je za športne navdušence Amerika
obljubljena dežela. Tu so košarkarski spektakli NBA, najmočnejša hokejska liga NHL,
dirke hrumečih avtomobilov Nascar. Cene vstopnic so seveda zelo različne. Mi smo si
kupili najcenejše vstopnice, tik pod vrhom dvorane. Za NBA in NHL stanejo te vstopnice od
10-20$. Mnogo dražje so vstopnice za Nascar, saj tu stane uradno najcenejša vstopnica
60$. Mi smo imeli srečo, saj smo kupili vstopnice pri preprodajalcih za približno 30$.
Zelo
zanimivo pa si je tudi ogledati NASA vesoljske centre v Houstonu ali pa na Cap
Caneveralu na Floridi. Meni osebno se je bolj dopadel Cap Caneveral. V obeh
centrih pa vidiš veliko poskusnih raket (prave na žalost zgorijo), shuttlov, kamenje z
lune in se spoznaš z zgodovino osvajanja vesolja. V Houstnu je možno videti kontrolno
sobo, na Floridi pa raketno iztrelišče. Cena obiska takega vesoljskega centra je od
20-25$.
Poleg zgoraj opisanega je v Ameriki še veliko zanimivega. Nenazadnje se je prav tako
zanimivo peljati ure in ure po ravnih cestah, piti pivo in opazovati pokrajino. Zanimivo
je spoznati nenavadne, tudi rahlo čudaške ljudi, ki jih v Ameriki ne manjka. V dveh
mesecih potovanja po Ameriki smo prevozili okrog 10000milj in porabili od 6000-7000DEM (tu
je vključeno prav vse od letalskih vozovnic, hrane, najema camperja...). Preživeli smo
dva nepozabna meseca, se vmes tudi kdaj skregali, vsekakor pa so nam na koncu ostali le
lepi spomini.
LP Borut
__________________________________________
Marjeta Snoj
Trije dnevi na treh havajskih otokih
Otok Maui
Ob treh zjutraj zazvoni budilka. Prav nič prijetno ni zlesti iz tople spalne vreče.
Šipe v najetem avtomobilu so od znotraj povsem zarošene. Ko jih obriševa, se pokaže
prelepo, jasno, zvezdnato nebo, ki nama je takoj da motivacijo za vožnjo proti vrhu
vulkana. Na vzhodni strani neba se že začne svetlikati nekaj rdečkastega. Čeprav je po
najinih izračunih še prekmalu, Katy vseeno pohodi plin. Kmalu se znajdeva v koloni
avtomobilov, ki vijuga proti 3050 m visokemu vrhu vulkana Haleakala. Ob 5.30 prispeva na
vrh ter zasedeva zadnje parkirno mesto. Ljudje, zaviti v vse, kar imajo s seboj, so že na
poziciji za fotografsko zabeleženje novega jutra. Že samo rdeče nebo, z zadnjim krajcem
lune je prelepo, sam sončni vzhod pa nepozaben. Nobena slika ga ne more pričarati,
enostavno ga je treba doživeti. Tudi na mraz takrat ni časa misliti!
Takoj po sončnem vzhodu se znatno segreje. Večino ljudi lakota prežene nazaj v
civilizacijo. Nekaj ekstremistov si privošči kolesarski spust z vrha vulkana vse do
morske gladine. Midve se odločiva le za krajši sprehod okrog kraterja in že od tega
nama primanjkuje sape.
Nato pa nazaj na toplo plažo! Kakšne vragolije počnejo tu kite in wind surferji! Prava
paša za oči, ki traja ure in ure!
Otok Kauai
Otok obiščem z namenom prehoditi eno najlepših planinskih poti na svetu: Na Pali coast!
Od letališča do začetka poti je kar nekaj kilometrov. Brez težav dobim prvi štop do
mesta Lihue; peljem se na prikolici pick-up-a, družbo pa mi dela velik pes. Ko sem ravno
tam, si ogledam muzej havajske zgodovine, nato pa zopet stegnem palec. Pobere me
poslovnež, ki je prišel na Kauai kupit zemljo za gojenje Aloe Vere, in je na poti k
prijatelju, ki ga bo učil kite surfati. Zadnji del poti me peljeta ''življenski
sopotnici'' s Texasa, ki se že od jutra vozita z najetim avtomobilom po otoku in ga
raziskujeta. Otok je res prekrasen, zelo ruralen, neokrnjen, poln zanimivih, odštekanih
ljudi...
Enaka je tudi sama Na Pali coast! Bolj ko se bližamo koncu poti, več ljudi hodi naokrog
bosonogih. Prav smešno je videti prvega nagca z velikim popotniškim nahrbtnikom, čez
čas pa se že navadim! Pot se ves čas vzpenja in spušča, prekinjena je z mnogimi
sladkovodnimi rekami, ki se strmo izlivajo v morje. Pogled je prekrasen. Modro nebo
poljublja modro morje tako, da je meja med njima skoraj zabrisana. Naenkrat se zasliši
velik pljusk; tik ob obali plavajo kiti, ki so od tu zgoraj videti čisto majhni. Pozimi
se pridejo v tople havajske vode pariti in kotiti mladiče. Po osmih urah naporne hoje
prispem v raj; na belo peščeno plažo, skrbno zavarovano z ostrimi zeleno rdečimi
vulkanskimi gorami. Tu poleg divjih koz srečam le zagrizene kanuiste, planince in nekaj
hipijev, ki jih je prostor tako očaral, da se ne želijo več vrniti. Za nekaj čokolade
dobim od njih v zameno sveže sadeže guave in aloe vero, da si z njo namažem žulje.
Neki Nemec mi prefiltrira vodo iz reke, da zopet napolnim prazne plastenke. Namesto
tuširanja se vržem v morje, zobe pa operem pod naravnim slapom. Nato se pridružim novim
prijateljem ob ognju. Skuham si kar imam ter se odpravim spat, saj se jutri po isti poti
vračam nazaj. Prijatelji, ki ostanejo še naslednji dan, pa ob požirku whiskeya in zvoku
kitare prebedijo pozno v noč.
Otok Oahu
Gosteča družina me pričaka ob izhodu s Honolulskega letališča. Otroci v rokah držijo
ročno izdelane tablice. Na prvi je napisano moje ime, na drugi Aloha – Welcome to
Hawaii! Okoli vratu mi obesijo venčke pisanih havajskih rož, katerih prijeten vonj me
takoj očara. Ko se v velikem družinskem avtomobilu peljemo skozi s soncem obsijano
zeleno pravljično deželo, vihar butne proti nam z morja in pljuskne trobe vode čez
otok; zdi se, kot da družina sploh ne opazi nenadne drastične spremembe vremena, ko pa
vidijo moj presenečeni obraz, mi očka Jay razloži: '' Na Havajih so viharji povsem
običajna stvar. Na Havajih dežuje po desetkrat na dan. Vsak čas bo spet posijalo sonce.
Nič se ne meni.'' V smehu še doda: ''Smo edina država ZDA brez vremenske napovedi, saj
se vreme ves čas spreminja.'' In kakor napove, se temen, divji oblak po nekaj minutah res
pomaknila naprej in zadane dolino, dokler se ne razpne čeznjo mavrica. Na slikovitih,
strmih pobočjih vulkanskih gora v soteski Pali se naenkrat pojavi na stotine slapov, ki
so prava paša za oči.
Vsaka nadaljnja minuta pa prinese nova presenečenja. Na poti proti domu se ustavimo v
trgovini, da bi nakupili hrano. Po močnem nekaj minut trajajočem deževju sicer zopet
sije sonce, zato pa so ulice ter parkirišča še vedno polna vode, ki ne more dovolj
hitro odteči. Mami Michelle, ugledni poslovni ženski, se zdi nesmiselno uničiti
čevlje, vredne 300$, zato jih sezuje, ter bosa ''odbrede'' v trgovino. Sledijo ji tudi
njeni štirje otroci, obuti le v preproste japonke, najmlajša Natanya pa v naglici nanje
kar pozabi.
Že tako prepoln avto ljudi založimo še z ogromnimi količinami nakupljene hrane.
Današnji Havaji so Amerika v originalni havajski obleki. Prebivalci so predvsem Japonci
in beli Američani. Temu primerno raznolika je tudi ponudba hrane; na eni strani kupimo
velike količine riža, sajmin (jap. rezanci), suši… na drugi M&M's, Snickers,
Oreos, razne konzerve… temu pa dodamo še velik šop banan in za Havaje tako značilen
ananas.
Naslednje presenečenje je hiša, v katero me pripeljejo. Družina je ena premožnejših;
živi v stanovanjski soseski imenovani Lanikai, kar po havajsko pomeni ''ob morju''. V
Lanikaju imajo svoje hiše mnogi svetovno znani upokojeni, pa tudi še aktivni športniki,
filmski igralci, glasbeniki… To ni nič čudnega, saj se soseska ponaša z najlepšo,
snežno belo, peščeno plažo na otoku, s koralnim grebenom zavarovano pred valovanjem
oceana. Nedaleč od nje pa se s turkiznega morja dvigata dva slikovita vulkanska otočka,
ki sta izvrstna kajakaška destinacija. Tu hiše dosegajo cene v več milijonih dolarjev,
pa čeprav so večinoma preproste, z lesa grajene koče, v katerih bi se marsikateremu
Evropejcu zdelo pod častjo živeti. Vse pa odtehtajo velika okna, skozi katera se
razprostira posterski pogled na tropsko okolico, in velike lesene terase, od koder se da v
intimi ali prijetni družbi prijateljev pričakati najbolj romantične sončne vzhode ter
najočarljivejšo luno na svetu. Če temu dodamo še ocean na zadnjem dvorišču in topel
tuš pred vhodom, pa manjši jacuzzi in med palme razpeto gugalno mrežo nam takoj postane
razumljivo, od kje astonomske cene. In tudi ni čudno torej, da na splošno tem otokom v
zgornjem koncu polinezijskega trikotnika pravijo dostikrat tudi ''tihomorski raj''. Še
Havajci sami se zavedajo svoje sreče. ''Havaji no ka oi''- Havaji so najboljši – pravi
stari havajski rek.
Takoj po kosilu, pripravljenem v mikrovalovni pečici, se oblečemo v kopalke, skrbno
namažemo vsak delček naše ''haoli'',se pravi bele, kože s sončno kremo zaščitnega
faktorja 45, v kombi zbašemo poleg otrok se ''roštilj'' in nekaj nakupljene hrane, ter
se odpravimo na belo peščeno plažo Kailua beach parka. V oči mi padejo mladi, postavni
domačini temnejše polti, ki mečejo frizbi, prenašajo surfe in ''tolčejo'' svojevrsten
sleng, imenovan ''pidgin'', kateri zveni kot poenostavljena, polomljena angleščina.
Najstarejša hči Rose in mi prinese dišeči cvet plumerije. Takoj me nauči havajskega
cvetličnega jezika, ki pravi, da cvet za dekletovim desnim ušesom pomeni, da še išče,
za levim pa, da je že zasedena. Iznenada pritečejo še ostali otroci otroci, ki želijo,
da si nadanem masko in se jim pridružim v vodi. V trenutku, ko prvič pogledam pod vodno
gladino, se meter in pol pod mano razgrne nesluten svet sijajnih barv in življenja, ki me
očara bolj, kot vsi otoški fantje. Pisane tropske ribe različnih velikosti, korale in
zelene morske želve ... niti v akvariju se nisem videla kaj takega!
In tako dočakamo večer. Na ognju topimo penaste bombone, občudujemo veliko vzhajajočo
luno za otočkoma Mokolua ter poslušamo ocean, ki nežno boža peščeno obalo. Z močnim
zamahom v morje odvržem venček havajskih rož, ki sem ga dobila ob prihodu, toda valj ga
prinese nazaj na obrežje in otroci mi rečejo: ''Kot valj in ta venček, se boš tudi ti
še vrnila na te otoke''
________________________________________________
Aljaska
Jela Škrilec
»Grand slam » v parku Denali
Zgodba o volku:« Na volka mislimo kot na prijatelja.V davnih casih,ko smo potovali za
credami karibujev,je bil volk vedno okrog nas.Toda bil je naš prijatelj in ni nas
napadal.Naš zašcitnik je bil.Napadal je samo stare in bolne karibuje,zdrava creda je
ostajala za nas.Samo v zelo trdi zimi smo ga ubili in pojedli.«
Trije tedni lepega vremena so nas spremljali po neskoncnih poteh Aljaske in Yukona, prav v
parku Denali pa…Ob šestih zjutraj je lilo kot iz škafa.Meglena, vlažna mokrota je
zapirala razgled, iz shuttle busa se ni videlo nikamor.Brezupno sem gledala skozi okno,
razocarana nad slabim vremenom.Združeni v kaj pisano drušcino popotnikov smo se skozi
park popeljali z razglednim avtobusom in ceprav je celotna, približno 150 km dolga dolina
odprta šele nekaj
dni v juniju, je ta dan po njej že vozilo 17 busov. Naša voznica in vodnica Vicky,
preizkušena najprej na vecletnem prostovoljnem delu v parku, je po opravljenih izpitih iz
življenja in preživetja v divjini, iz poznavanja flore in živalstva postala v svojem
delu izjemno izurjena.
Promet z osebnim avtomobilom skozi park ni dovoljen.Dolina v Denaliju se konca v hribih
Kantishna.Odprti vrhovi so primerni za trekinge z razgledi na Alaska Range in najvišji
vrh McKinley.Za bivanje v tem delu parka je treba imeti posebno dovoljenje, predvsem pa
bogate izkušnje v pohodništvu.
Ko smo se vracali, je prenehalo deževati; nebo je postalo svetlejše, posijalo je sonce,
prekrasni smrekovi gozdovi so zasijali.Vožnja mimo Wonder Laka v nizki tajgi s
številnimi pticami in odsevi bližnjih pobocij je bila enkratna.
Vozilo je obstalo.V enem številnih majhnih jezer se je pasla losova samica z dvema
mladicema.Obirala je mlado vrbje; mladicka sta bila letošnja,skotena nekje v maju.Mladici
imajo dolge noge in kratek trup in ceprav so videti okorni, so prav dobri
tekaci.Velikanska žival je najvecja med srnjadjo.Na Aljaski jo pogosto vidiš v vlažni
tundri.
Cesta skozi Denali poteka visoko po pobocju,razgledi so velicastni.Skupina kakšnih
dvajsetih karibujev-nomadov s severa- se je pasla na travniku.Dobro uhojene poti jih
vodijo skozi park od obal Beringove ožine cez Aljasko na visoki sever do McKenzijeve
delte v Yukonu,kjer se prikljucijo najvecji credi karibujev, credi porcupine.Tako samci
kot samice imajo rogove;samice se z njimi branijo v pozni brejosti,ko niso vec sposobne
hitro teci.Prilagojeni so na ostro arkticno podnebje, posebna votla dlaka jim zadržuje
telesno toploto, mašcevje ostaja mehko tudi pri zelo nizkih temperaturah.Njihovo
najtežje obdobje je poletje, ko jih napada milijone komarjev in muh.
Na cesti pred nami stojita sva avtobusa. To je dobro znamenje.Vicky z daljnogledom
preiskuje nizko grmicje.«There is grizly bear!« ( Tam je grizli!).Završalo je, skakali
smo po sedežih, velikih oken ne moreš odpreti.Gledam, gledam, kje je vendar? Begam po
pobocju; pokaže mi ga sopotnica cisto zraven avtobusa. Velikanski medved je lomastil
skozi grmicevje.Zadržujem dih in pritiskam sprožilec. V prerivanju za dobre posnetke
komaj kaj vidim. Medved pa se ni zmenil za nas, prišel je na cesto, stresal z glavo,
razlocno sem videla grbo visoko na vratu, zdelo se mi je, da je koketno pomigal tudi z
zadnjico, ovohal je prometni znak in pocasi preckal cesto. Zdrveli smo na drugo stran in
videli samo še, kako se je grmicevje majalo. Rjavi medvedi so nesporni gospodarji izredno
velikega teritorija;kar 70 odstotkov severne ameriške populacije jih živi na Aljaski.
Obirajo grmicevje, borovnice,jedo travo in stikajo za koreninicami, lovijo zemeljske
veverice, mladice losov in karibujev.Zaradi dolgih krempljev ne plezajo.Medvedi v Denaliju
imajo svetlejšo dlako in so manjši od tistih, ki živijo ob obali, kjer je hrana
bogatejša s proteini.Pravi orjaki živijo na otoku Kodiak.
Vozilo je sunkovito obstalo. Oster šššš.. je bilo znamenje najvišjega alarma.Visoko
dvignjena Vickyjina roka z dlanjo,obrnjeno naprej, nam je kazala volka, ki je prihajal iz
gostega obcestnega grmicevja in se namenil naravnost proti nam. » Bingo.« Prišel je
vštric avtobusnega okna, za trenutek se mi je zazdelo, da vidim ostre, rumenkaste oci,
nato je spustil glavo in ovohaval pot. Rahlo nasršena dlaka in spušcen rep sta govorila,
da nas je zelo zanesljivo opazil. Škljoc in film se je zacel previjati.Pravemu popotniku
se kaj takega ne bi smelo zgoditi.Gledala sem volka, ki se je oddaljeval, vedoc, da je nov
film v enem številnih žepov v nahrbtniku in da je prepozno, da ga poišcem.V nasprotju z
robustnim grizlijem, okrog katerega se je vse treslo in je grmicevje kar frcalo, je volk
mirno, zelo tiho izginil v podrast. Zdel se mi je kot krasen siv, svilen šal.Vicky nam je
povedala, da je bil to poseben privilegij, saj se volkovi zadržujejo navadno dalec v
gozdovih, prav njihova prisotnost pa je znak kakovostne divjine, ohranjene v Denaliju.
Jela Škrilec
_______________________________________________
marjeta
AMERIŠKA IZKUŠNJA
Moje leto kot Au Pair - priprave in orientacija v New Yorku
Po letu dni preživetih na Havajih kot Au Pair družine Friedheim sem zopet doma, v naši
mali deželi pod Alpami, ki se mi po tej izkušnji kaže v povsem drugačni luči.
Hodim po Ljubljani in se čudim njenim lepotam, ki jih prej kot rojena Ljubljančanka
nisem nikoli opazila. Privoščim si ''kofetkanje'' v starem mestnem jedru s starimi,
zvestimi prijateljicami in ko se po Trubarjevi vračam proti avtomobilu, si ne morem kaj,
da se ne bi ustavila v popotniškem društvu Erazem, kjer se je lansko poletje vse skupaj
začelo…
Končala sem četrti letnik faksa in se zavedla, da bo kmalu treba v redno službo, kar pa
pomeni malo, ali pa skoraj nič počitnic! Za nekoga kot sem jaz, ki je navajen vsako
poletje vsaj za kak mesec ali dva izginiti v kakšno čimbolj eksotično državo je bilo
to povsem nesprejemljivo. Nujno je bilo treba še kaj doživeti, pridobiti nove, drugačne
izkušnje, videti nove kraje in ljudi… pa kaj, ko smo študentje vedno tako brez
denarja. Med prebiranjem ponudb na Erazmu se je rešitev ponudila kar sama od sebe.
Program Au Pair in America, ki dekletom od 18. do 26. leta starosti omogoča, da za eno
leto pridejo živet k ameriški družini, varujejo njihove otroke za določeno plačilo in
imajo obenem tudi same možnost lastnega izobraževanja, je bil kot nalašč zame. V
dobrem tednu sem imela zbrana vsa potrebna priporočila in potrdila ter opravljen
intervju. Moram priznati, da je bilo kar naporno, vendar se je trud poplačal, saj so me
kmalu res začele klicati ameriške družine… in izbrala sem Friedheime!
Nato se je zgodil teroristični napad na New York, ki pa me ni ustavil od zastavljenega
cilja.
Slovo od domačih in prijateljev je bilo še kar težko, čeprav se pravzaprav sploh nisem
zavedala, da res odhajam za celo leto. ''Pa saj se lahko vrnem domov kadarkoli, če bo res
tako hudo'', sem si mislila!
Na Dunajskem letališču, enem od tistih Sloveniji najbližjih ''zastonjskih'', od koder
so dvakrat do trikrat mesečno leti v New York, sem ob ženski z velikim napisom ''Au Pair
in America'' spoznala svoje sopotnice; tri Avstrijke in Poljakinjo. Vsaka se je
poslavljala na svoj način. Ena je jokala na fantovih ramenih, druga na maminih, tretja je
očitno prišla kar sama, četrta je kljub ''spremljevalcem'' komaj čakala da stopi na
letalo. Čeprav vsaka z nekoliko drugačnimi motivi smo si vse zadale enak cilj. Vedoč,
da se na pot ne odpravljam sama, mi je bilo takoj lažje. Zaslutila sem, da me čaka
nepozabno doživetje.
Na letalu se takoj spoprijateljim z 22-letno Tamaro z Avstrije, tisto, ki je na
letališču pustila fanta. Komunicirati začneva v precej ''zarjaveli'' srednješolski
angleščini. Ostali dve Avstrijki, stari komaj 18 let, očitno dobri prijateljici, še
vedno ''šprehata'' kar po svoje. Poljakinja je z walkmanom na ušesih v povsem svojem
svetu. Toda že po nekaj urah dolgočasne vožnje steče med nami živahen pogovor o tem,
kam katera potuje, za koliko otrok bo skrbela… Težave z angleščino so pozabljene,
čeprav si še močno pomagamo z rokami in znanjem nemščine!
In že smo v New Yorku. Varnost na letališču je zaradi terorističnega napada na New
York pred slabim mesecem po vsej Ameriki močno poostrena. Vseeno smo brez skrbi, saj smo
v USA vstopile povsem po legalni poti, potovanje pa je zaradi vseh dodatnih varnostnih
ukrepov kvečjemu varnejše, kot je bilo prej. Ob izstopu z letališča nas zopet pričaka
dobro znani napis!
Svojo prtljago pretovorimo do mini avtobusa, polnega prepevajočih Au Pairk z drugih celin
sveta, ki so to popoldne priletele na isto letališče. Najglasnejše so Francozinje, ki
imajo s seboj celo kitaro. Zabavni temnopolti šofer nas odpelje do Holiday Inn hotela v
Connecticutu. Tam zopet sledi pretovarjanje prtljage, in res mi ni žal, da imam s seboj
le svoj popotniški nahrbtnik, in ne dveh gromozanskih kovčkov, tako kot večina ostalih
deklet.
Želim si le tuš in posteljo, vendar nas pred tem čaka še eno in pol urno polnočno
zasedanje v neki podzemni dvorani hotela, ki še okna nima, da bi lahko skočila skozi in
ušla! Res mi ni jasno, zakaj nas tako mučijo, ko pa vendar vedo, da smo bili cel dan na
poti, muči nas časovna razlika, stoli v predavalnici pa so tako trdi…
Končno dobim ključ sobe, v kateri menda že spita dve punci, ki bosta po pretečenih
štirih dneh v New Yorku potovali na isto, ali vsaj podobno destinacijo kot jaz. Oprtam
svoj nahrbtnik in sredi noči vkorakam v sobo polno tujk. Tam se stuširam, preoblečem in
grem spat, brez da bi se obremenjevala, kdo spi poleg mene.
Zbudijo nas že ob sedmih zjutraj in nas natrpajo v tisto isto predavalnico. Zopet zaman
iščem okna! Na srečo so tokrat kratki in svet se obrne na bolje, ko nam postrežejo z
izvrstnim ameriškim zajtrkom. Ko se človek naje, je svet takoj videti lepši in
prijaznejši. Obenem spoznam še čel kup novih, zanimivih deklet, s katerimi že skujemo
prve načrte za zvečer – nakupovanje v bližnjem mal-u. Tako je veliko lažje sedeti v
predavalnici naslednjih nekaj ur, ko se seznanjamo o ameriški kulturi, televiziji,
prehrani, varnosti otrok, prvi pomoči... Priznati moram, da so predavanja z dneva v dan
bolj zanimiva in čas mineva z neznansko hitrostjo. Spoznam, da so predavatelji prav
zabavni in prijazni ljudje, ki se močno trudijo, da bi bila predavanja pestra in miselno
aktivna, ter bi udeleženkam dala kar največ znanja za uspešno vključitev v ameriško
družino. Predvsem vodja programa, Jodie London, je izvrstna govornica, ki nas nenehno
spravlja v smeh in dobro voljo. Vedno se lahko obrneš k njej tudi po individualno pomoč
ali nasvet in vedno ima škatlo papirnatih robčkov ob sebi, pa naj bo to podnevi ali
ponoči.
Končno dočakamo tudi izlet v New York. Spodnji del Manhattna je še vedno zaprt za
turiste. Z razgledne terase Empire State Building vidimo veliko praznino, kjer sta nekoč
stali znameniti stolpnici WTC-ja. Našemu vodiču Dave-u v oči stopijo solze. Po mestu se
še vedno širi vonj po dimu in ljudje so oblečeni v patriotske barve, avtomobili
okrašeni z ameriškimi zastavami. Mesto je vsekakor izredno zanimivo, pa tudi povsem
preveliko, da bi si ga bilo mogoče ogledati v enem popoldnevu, zato se takoj znajde na
mojem VIP seznamu krajev in mest, katere želim raziskati v trinajstem mesecu svoje
ameriške izkušnje, namenjenemu potovanju.
In tako pride tudi zadnji dan. Ravno ko postane zabavno, me zopet iztrgajo novim
prijateljicam iz rok in pošljejo v popolnoma tuj svet, v hišo neznancev, novo
posteljo… Ker letim na daljne Havaje, hotel zapustim nekoliko prej kot ostala dekleta.
Ko odhajam s predavalnice se name vsuje koš objemčkov in poljubčkov najbližjih
prijateljic.Utrne se tudi nekaj solzic. Obljubimo si, da bomo ostale na vezi.
Ko danes gledam nazaj na celotno preteklo leto, ugotovim, da je orientacija v New Yorku
pravzaprav miniaturna prispodoba celega leta. Če preživiš te prve dni v novi državi,
med novimi ljudmi, ob novem jeziku, si sposoben tudi vseh nadaljnih 361.
Moje leto kot Au Pair –Od prihoda k družini do prihoda domov
Dolgih deset ur leta z jesensko hladnega New Yorka se kratkočasim ob gledanju filmov, ki
jih predvajajo ves čas. Tako vsaj malo preženem živčnost, ki jo začutim vsakič, ko
pomislim na srečanje s svojo novo družino. Po glavi se mi podijo misli, kot so: ali me
bodo otroci marali, kako se bom ujela z njihovimi starši, kje živijo, kakšno bo moje
delo… Končno pristanemo na Honolulskem letališču. Vroč, vlažen zrak, ki ga začutim
ob izstopu iz letala, me opomni, da sem v deželi večnega poletja. Ne zdi se mi več
čudno, da je večina potnikov obuta le v japonke. Gosteča družina me pričaka ob izhodu
z letališča. Otroci v rokah držijo ročno izdelane tablice. Na prvi je napisano moje
ime, na drugi Aloha – Welcome to Hawaii! Okoli vratu mi obesijo venčke pisanih
havajskih rož. Podamo si roko, se pozdravimo, predstavimo in objamemo. Led je prebit!
Otroci so povesem drugačni, kot sem si jih predstavljala po slabih, črno belo skopiranih
slikah, ki sem jih dobila po pošti pred prihodom. Predvsem so veliko manjši in drobceni,
kot so delovali na sliki. Spominjajo na štiri male palčke in takoj mi prirastejo k srcu.
Stari so od 8 do 13 let. Oče in mama sta nadvse prijazna in mi pomagata pri prtljagi. Ne
moreta se načuditi, da potujem le z enim nahrbtnikom.
Že na poti proti domu steče pogovor. Predvsem o tem, kako sem potovala, kakšen se mi je
zdel NY, če je Amerika to kar sem pričakovala… Tudi otroci kar tekmujejo, kdo mi bo
prej postavil vprašanje. Zanima jih, če poznam tega ali onega pevca ali igralca, kaj
najraje jem, kateri so moji najljubši športi, kakšne trgovine imamo v Sloveniji…
Takoj me odpeljejo tudi na izlet na eno izmed otrokom najljubših pohodniških lokacij,
nato pa še na večerjo v italijansko restavracijo, katere kuhinja naj bi bila glede na
sosedno lego obeh držav najbolj podobna slovenski.
Končno prispemo domov. Otroci mi hitijo razkazovat svoje sobe, pa dvonadstropno hišico
na drevesu, ki ima celo elektriko in v kateri najraje pišejo domače naloge, park na
nasprotni strani ceste, kjer se najraje igrajo, vrt za hišo, kjer rastejo razna tropska
sadna drevesa, in navsezadnje malo leseno hišico pod dišečimi drevesi plumerije, ki bo
eno leto moj novi dom. Tam jim razdelim simbolična darilca, ki sem jih posebej za njih
prinesla iz Slovenije.
Naslednji dan me pustijo bolj ali manj pri miru. Imam čas, da razpakiram prtljago,
raziščem okolico in se naspim.
Nato nekaj dni preživim predvsem kot opazovalec dogajanja v družini. Sledim običajnemu
poteku dneva, se seznanjam z napravami v hiši, spoznavam sosede, prijatelje otrok,
njihove učiteljice ter bližnjo okolico. Mama Michele, uspešna poslovna ženska, si
vzame dan dopusta, da skupaj še enkrat natančno pregledava seznam mojih obveznosti, ter
da jo lahko vprašam vse, česar ne razumem. Glede na to, da sem njihova trinajsta
AuPairka ima s tem že veliko izkušenj. Vesela je, da ji zastavljam vprašanja.
Američanom je namreč najbolj nelagodno, če je kdo ves čas tiho. Oni namreč ves čas
govorijo. Za njih ni prav nobeno vprašanje butasto, pa naj bo še tako banalno ali
povedano v še tako polomljeni angleščini.
Zdaj obvladam svoj urnik in uspešno prevzamem vse AuPairske odgovornosti. To je predvsem
vožnja otrok v šolo in na razne izvenšolske dejavnosti, pomoč pri domačih nalogah ter
lažja gospodinjska opravila.
Prvi mesec je kar naporno. Osemletna Natanya je že od prvega dne moja najboljša
prijateljica in zaveznica, medtem ko me starejši trije otroci neprestano preizkušajo.
Tako moram kar nekaj časa vse njihove ''resnice'' o domačih nalogah in drugih
obveznostih ter privilegijih preverjati pri njihovih učiteljicah in starših. To jim še
zdaleč ni všeč, vendar po nekaj neuspelih poizkusih le obupajo ter začnejo sodelovati.
Ugotovijo tudi, da če hitro in vestno opravijo svoje dolžnosti, ostane še precej časa
za zabavo in prijatelje. Tako smo vsi veseli, s starši na čelu, kar je zelo pomembno.
Sedaj končno lahko storim še kaj zase. Vpišem se na tečaj fotografije, kar sem si že
tako dolgo želela doma, pa nikoli ni bilo denarja ali časa. Tokrat moje izobraževanje
na Collegu plača družina, z mesečno plačo pa že brez težav kupim tudi spodoben
fotoaparat. Tečaje obiskujem med tem, ko so otroci v šoli. Tam spoznam mnogo novih
prijateljev, s katerimi se začnemo družiti tudi izven časa predavanj. Fotografija
namreč poleg dela v temnici zahteva tudi mnogo dela na terenu in tako se nas zbere nekaj,
ki ob prostem času skupaj obiskujemo skrivne kotičke tega najbolj slikovitih otokov
sveta, z namenom, včasih pa tudi le s pretvezo posneti čim boljše fotografije.
Odkrivati otok v družbi vrstnikov domačinov je veliko bolj zabavno kot preko suhoparnih
turističnih agencij.
Kot večina Američanov ima tudi moja gosteča družina pred hišo parkiranih kar nekaj
več avtomobilov, kot bi jih v resnici potrebovali. Enega velikega za družinske vikend
izlete in piknike na plaži, pa dva elegantna za starše za v službo, enega v spomin na
dobre stare hipijevske čase, in navsezadnje enega ''mini van-a'' za AuPairko, se pravi
zame, da z njim lahko varno prevažam otroke in njihove prijatelje, ob prostem času pa
vanj naložim surf, pohodniško ali potapljaško opremo, rolerje ali kar koli že, ter se
s prijateljicami odpeljem novim dogodivščinam naproti. Cel žur!
Enkrat mesečno se Au Pairke srečamo pod vodstvom naše uradne vodje, ''supervisor-ke'',
''counsler-ke'' Barbare. Ob teh priložnostih si privoščimo večerjo, jadranje, drsanje,
lekcije hula plesa, izdelovanje havajskih venčkov ali obisk kakšne turistične
znamenitosti. Namen je zabava, pa tudi toženje in tolaženje, izmenjava nasvetov in
izkušenj, reševanje morebitnih problemov in podobno. Nobeno delo ni le zabava, vendar se
da s prijateljskim pogovorom in nasveti marsikaj rešiti.
Včasih se vseeno zgodi, da so razhajanja med gostečo družino in Au Pairko tako velika,
da kljub najboljšim prizadevanjem obeh strani ter pomoči svetovalke in prijateljic
razmerje ne uspe. To se je zgodilo Au Pairki s Poljske, ki ji življenje pri družini na
Havajih ni niti najmanj ugajalo. Morda jo je premamila sama lokacija, kjer družina živi,
zanemarila pa je ostale, mnogo bolj pomembne dejavnike, kot so starost in število otrok,
urnik dela, družinske navade... Tako je po mesecu dni zamenjala družino in se preselila
v New York. Tokrat ji je bila družina pisana na kožo.
Tudi jaz nisem leta preživela brez težav. Polno je bilo vzponov in padcev, kot vožnja
na kakšnem od tistih hitrih vlakcev v zabaviščnem parku. Imela sem dobre dni, ko sem
bila od otrok deležna objemčkov in poljubčkov, risbic in smehljajev, pa tudi slabe, ko
sem na vsako zahtevo ali še tako milo prošnjo dobila odrezav NE! Vlakec pa je vseeno bil
prehiter, da bi izstopila. In tako je minilo leto še predenj sem se sploh zavedla. Tudi
spremenila sem se bolj, kot sem si mislila. Predvsem sem se nevede navezala na gostečo
družino, prevzela marsikatero ameriško navado oz. razvado, močno odrasla, se
osamosvojila ter pridobila na znanju in samozavesti.
Sprejem novega dekleta, ki je zamenjalo moj položaj sem spremljala s kančkom ljubosumja.
Vseeno sem bila vesela, da sem uspešno opravila svojo nalogo in da se vračam domov med
prijatelje in sorodnike. Kot pred prihodom v Ameriko sem se tudi tokrat spraševala, kako
bo priti nazaj v domače okolje in če se bom sploh še znala vključiti vanj.
Skrbi so bile odveč. Doma se v letu dni ni prav nič spremenilo. Lahko sem začela prav
tam, kjer sem takrat končala. V očeh staršev in prijateljev sem navzven menda tudi jaz
ostala enaka, če zanemarimo dva dodatna kosa prtljage največjih možnih dimenzij, ki sem
ju pritovorila s seboj domov…Velika razlika pa se je zgodila v moji notranjosti, ki je
za neprecenljivo izkušnjo bogatejša in mi omogoča drugačen pogled na svet, kot ga
vidijo ostali. To izkušnjo lahko delim le s prijateljicami, ki so jo preživele z menoj.
Še zdaleč mi ni žal, da sem se odločila zanjo, žal mi je le za vse tiste, ki bi se
lahko odločili zanjo, pa se ne bodo!
marjeta
________________________________________________
Ameriške sanje ali Kako sem osvojil
Manhattan
Tistega dne na kavici se je porodila ideja, da bi moja malenkost ter še dva sodelavca
doživeli vse čare vsaj koščka obljubljene dežele. Padla je destinacija – New York.
Avantura se je začela v Ljubljani, na Brniškem letališču. Štart ob 12:30 in za dobrih
12 dni je bila Slovenija pozdravljena. Pot nas je peljala do Londona, kjer smo pristali na
letališču Gatwick. Od tam nas je letališki avtobus odpeljal na Heathrow, od koder je
bilo samo še slabih 6 ur do New Yorka – mesta sanj. Vožnja z letalom je bila proti
koncu leta že prav mučna. Novih moči sta nam vlila predvsem plastično kosilo in
plastičen zajtrk ter vrsta mrzlih pijač, ki so na voljo v (skoraj) neomejenih količinah
– in to zastonj, kar je nas Slovenčke še bolj spodbudilo k neprestanemu naročanju.
No, to da smo zapustili letališče z nekaj majhnimi stekleničkami v nahrbtnikih naj pa
ostane skrivnost.
ZDA smo osvojili naslednji dan ob 22:00 po ameriškem času, ko smo se spustili na
newyorško letališče J.F.K. Prvi občutki so bili dokaj mešani. Imigracijska kontrola
na carini nas je dodobra spravila ob živce, saj smo bili zaslišani glede naših namenov
v ZDA. Po približno pol ure pregovarjanja in razlaganja smo le uspeli dobiti žige v
potni list.
No, kot bi marsikateri državljan mislil in kot je splošno znano, da je vetrovno mesto
Chicago, pa temu le ni tako. Čisti dokaz se je odražal v pristnem ameriškem vetru, ki
smo ga občutili na svoji koži v trenutku, ko smo zapustili letališko stavbo. Veter nas
je spremljal še dobršen čas našega popotovanja.
Prve tri dni smo stanovali v ''klubskih'' prostorih (Club lounge) hotela Sheraton v
Newarku – New Jersey, ki je od Manhattna oddaljen 2 vožnji z avtobusom, eno vožnjo z
monorail-om in 2 prestopa na podzemni železnici New Yorka. Vsa zahvala za uživanje
hotelskih radosti gre našemu ameriškemu kolegu Gregu, ki nam je omogočil spanje za 37 $
po osebi. Drugače je za taisto sobo potrebno odšteti 220 $ na dan. Po treh dneh smo bili
spet na ulici, brez rezervacije, brez prenočišča. Američani bi rekli homeless, mi pa
– akcija. S prtljago smo se odpeljali v center, kjer smo našli pošto. Med listanjem po
imeniku, da bi morda zasledili telefonske številke kakšnih hostlov, nas je iz težav
rešila neka turistka, ki nam je na vpogled posodila turistični vodič po mestu.
Oboroženi s kopico telefonskih številk smo okupirali prvo telefonsko govorilnico. Po
dobre pol ure pregovarjanj smo si končno našli novo prenočišče – hostel
organizacije Youth hosteling international, ki prenočišča nadebudnim popotnikom ponuja
praktično po celem svetu. Nočitev nas je stala 26 $ po osebi, kar je za newyorške
razmere ugodno.
To, da smo prihajali iz majhne države na jugu Evrope se je izkazalo za zelo eksotično,
saj poleg kopice povprečnih američanov, katerih geografska razsežnost ne seže dlje od
obale ZDA, tudi marsikateri evropejec ni vedel za Slovenijo. V najboljšem primeru smo
bili določeni za prebivalce Republike Slovaške.
Cene v New Yorku so na splošno prilagojene globokemu turističnemu žepu in so zaradi
okrepljenega dolarja za naše razmere dokaj visoke. Tako so slovenski standard občutile
predvsem naše denarnice. Če v Sloveniji začnemo vrednotiti stvar nekje pri 100
tolarjih, lahko v N.Y. brez kakšnih koli pomislekov začneš pri 1.000 tolarjih. To, da
sem pil pivo v baru za 900 sit in jedel sendvič (sicer footlong, pa vendarle) za 1.200
sit, je nekako postalo čisto normalna tarifa, ki smo jo nekako sprejeli. Vsak lokal s
hitro prehrano povprečno lačen človek zapusti z najmanj 1.000 tolarji primanjkljaja v
žepu. Sicer pa američani, no vsaj newyorčani, ne dajo posebno veliko na svoj način
prehranjevanja, kar se odraža v množici lokalov s hitro prehrano. Tortilje, hamburgerji,
pizze, kebabi in ostala podobna prehrana kar tekmujejo med seboj, iz koga se bo pocedilo
več maščobe in tako zadovoljilo dnevne potrebe prebivalca po holesterolu. No, turistom
pač ni potrebno jesti v takšnih lokalih, vendar pa je za spodobno kosilo na Manhattnu
potrebno odšteti še kakšen dolarček več, zato smo se odločili, da se teh nekaj dni
predamo užitkom nezdrave prehrane in občutimo ameriški način prehranjevanja na lastni
koži (kar smo kasneje dobesedno ga z nekaj novonastalimi mozolji na obrazu). Posledično
se množica fast-food-ov odraža tudi na vrlih ameriških mladenkah, ki brezsramno
razkazujejo celulitis svojega telesa po newyorških ulicah. Tako je saga o ameriških
lepoticah dobila nove razsežnosti, kajti nezdrava prehrana je verjetno močno pripomogla
k zvišanju celulitne stopnje, zato, to pač moram priznati, smo se bolj ozirali za
turistkami, še posebno evropejkami, ki vseeno bolj pazijo na svojo postavo.
Spoznati smo vsekakor morali tudi N.Y. ponoči. To, da smo pred vstopom v katerikoli
lokal hodili vsaj uro in pol po ulicah velemesta, je tretji dan postalo že tradicionalno.
Zaradi množice lokalov, diskotek in barov so bili le ti med tednom na pol prazni. Tako
smo se večkrat vračali v Cannon's Irish pub, ki je bil od Hostla oddaljen samo nekaj
blokov oziroma 10 minut ne prav hitre hoje na poti tja in kakšno minutko več na poti
nazaj. Nekako smo se navadili tudi kazanja lastnih slik in osebnih podatkov pred vstopom v
lokale, saj ameriški zakoni določajo, da lahko pijančujejo samo osebe starejše od 21
let. Preverjanje lastne identitete mi je bilo konec koncev kar po godu, saj se mi par
mesecev pred svojim 26 rojstnim dnevom tudi enkrat ni zgodilo, da mi ne bi bilo potrebno
pokazati potnega lista tam, kjer je bilo to pač potrebno. V Cannon's pubu jim za to ni
bilo čisto nič mar in prav verjetno je tudi ta tržna in ilegalna poteza pripomogla k
množičnem obisku pivnice tako polnoletnih kot tudi mladoletnih državljanov in pa seveda
tudi turistov. Prav pri srcu mi je nekako postala merska enota pitcher, še posebno, ko se
je govorilo o vrčku piva. Vrgli smo tudi kakšen pikado, izgubili z ameriškimi
lokal-patrioti samo za 2 zadeta centra, s tem, da je enemu od njih na majici pisalo
''darts club'' (pikado klub), meni pa nič. Takoj sem začel razmišljati, da bi svojo
kariero lahko začel kot športnik v tretjerazrednem pikado klubu v N.Y. in se s časom
prebil do naziva kralja lokalov. No, to misel sem kaj kmalu opustil, saj bi mi neprestani
obiski pivnic vzeli tako preveč časa, kot tudi denarja.
No, pa da ne bi dajal vtisa, da smo samo žurirali – ravno nasprotno. Ogledali smo si
namreč vse najbolj turistične in znane znamenitosti New Yorka. Prehodili smo veliko,
kljub temu, da je bila podzemna železnica naše glavno prevozno sredstvo. V tako velikem
mestu ti pač ne preostane drugega, v kolikor želiš videti vse čare tega velemesta. No,
veliko manj naporna možnost bi bila najeti taxi, kar pa je za povprečen slovenski žep
le prevelik strošek. Podzemna železnica je ob množici visokih stavb najbolj fascinantna
in predvsem koristna pridobitev za prebivalce. Razpredena je po podzemlju celotnega mesta,
od Staten Islanda na jugu pa do Bronxa na severu in človek si popotovanja po New Yorku ob
množici avtomobilov in velikih razdaljah brez podzemne železnice praktično ne more več
zamisliti.
Central park je edina prava oaza v New Yorku. Predvsem me je presenetila urejenost
parka in pa varnost. V parku je poleg urejenih sprehajalnih poti še kopica igrišč za
baseball, nekaj manjših bajerjev ter urejena jogging steza, kjer newyorčani kurijo
kalorije, nabrane v okoliških lokalih s hitro prehrano.
Zgodbe iz zloglasnega Harlema so se izkazale za neresnične ali pa smo imeli samo smolo,
ker se nam ni zgodilo nič tragičnega. V Harlemu smo prebili približno pol ure, resda
podnevi, vendar smo v tem času videli samo 2 belca. Pa še ta dva sta bila turista. Tako
v Harlemu še vedno živijo samo temnopolti ljudje, katerim pa po večini življenje ni
najbolj naklonjeno, saj gre za revnejšo četrt New Yorka. Naš cilj, vsaj kar se
znamenitosti tiče, je bil poleg ogleda Manhattna, kjer se nahajajo najbolj priznani
butiki in najdražje restavracije v mestu, in Time Square-a, ki slovi po množici
svetlobnih elektronskih napisov, katerih namen je predvsem tržni, osvojiti tudi vrh
gospodične t.i. Svobode. To nam je vsekakor uspelo, vendar pa je bilo potrebnih kar nekaj
iznajdljivosti in spretnega pregovarjanja z ostalimi turisti, ko smo 3 urno čakalno vrsto
pred vhodnimi vrati v notranjost gospe z baklo po balkansko skrajšali na dobrih 20 minut.
Po eni strani mi je danes še vedno žal ljudi, ki so v vrsti zaradi nas namesto treh ur
čakali kakšno minutko več, po drugi strani pa moram reči, da je bil naš čas preveč
dragocen, da bi ga zabili čakajoč na vzpon na Kip svobode, kajneda? Posebno mesto med
znamenitostmi N.Y. si vsekakor zasluži tudi Empire State Building. Razgled s 86
nadstropne zgradbe je prečudovit, saj ti oko seže po celem mestu in še mnogo dlje.
Šele na vrhu stavbe nekako začutiš tisto pravo mogočnost velikega mesta, katerega
stavbe prav rado zakrivajo pogled v nebo.
No, kot ponavadi je čas dopustovanja (pre)hitro minil, v žepu mi je ostalo 13 centov,
spet se navajam na ustaljeno življenje - vendar bogatejši za nekaj izkušenj, saj sem
vsaj za nekaj trenutkov užil ameriški način življenja.
Na koncu pa še nekaj koristnih nasvetov za tiste, ki potujete v New York:
- pred odhodom si obvezno priskrbite prebivališče (hotel, hostel,
znanci,…) in obvezno naslov, v kolikor nočete imeti kasnejših zapletov na carini,
- če ste dokaj dober jedec, pred odhodom shujšajte za kakšen
kilogram, ker ga boste prej ali slej dobili nazaj,
- če si na vsak način želite ogledati Kip svobode z vrha, vedite, da
boste potrebovali približno 6-7 ur, razen, če niste iznajdljivi,
- v New Yorku si kupite tedensko vozovnico za podzemno železnico, ker
predstavlja najcenejšo in tudi najhitrejšo obliko prevoza (17$),
- za razne informacije se pozanimajte pri uradnih osebah (policaji,
sprevodniki, ostali javni uslužbenci), ker je to edina zanesljiva oblika pridobiti
informacijo, ne da bi morali zanjo seči v žep po drobiž,
- če se vam kdo sam od sebe ponuja, da bi vam rad pomagal vedite, da v
zameno hoče plačilo, razen, če ste srečali angela varuha,
- ne kupujte poceni oblek, ker niso kvalitetne,
- v kolikor hočete biti čimbolj varni, izstopite najkasneje na 180.
aveniji v smeri proti severu. Če pa boste slučajno skozi okno podzemne železnice
zagledali napis The Bronx, pa vam želim prijetno avanturo,
- preden začnete raziskovati mesto, si priskrbite karto podzemne
železnice in po možnosti kakšen turistični vodič,
- v kolikor želite najeti avto, pred odhodom storite naslednje štiri
stvari: bodite stari vsaj 25 let, vozniški izpit imejte vsaj dve leti, priskrbite si
mednarodno vozniško dovoljenje in imejte s seboj plačilno kartico - nasprotnem primeru
avtomobila ne boste mogli najeti, če pa ga že boste, boste odšteli skoraj še enkrat
več denarja,
- ne glede na letni čas s seboj vzemite toplo oblačilo – potrebovali
ga boste,
- s seboj vzemite vsaj 100 $ več kot mislite zapraviti,
- nikoli ne kupite nečesa v prvi trgovini, saj obstaja velika možnost,
da boste isto stvar našli po nižji ceni,
- priporočljivo je, da vaš fotoaparat premore zoom, v kolikor želite
na sliki zajeti celotno stavbo,
- za konec pa še koristna spletna stran in e-mail naslov za tiste, ki
ne veste, kje bi spali za relativno malo denarja v ZDA: www.hiayh.org /
hiayhserv@hiayh.org
Jani Anžin
e-mail: janez.anzin@mercator.si
_____________________________________________
ZDA
Lep pozdrav,
ponovno se oglasam,tokrat z nekaj informacijami o potovanju po Ameriki, za zacetek bom
obdelala samo stvar prenocisc, ker drugace bi bilo prevec za napisat, lahko pa pocasi,
morda vsak teden napisem, kaksno koristno informacijo, ker teh imam kar za eno malho.
No torej, najbolj poceni varianta prenocevanja je vsekakor kamp, ce se potuje v poletnih
mesecih in imate v nacrtu ogled katerega izmed nacionalnih parkov, je potrebno vsekakor
mesto v kampu rezervirat,(da se ne zgodi tako kot nam, ko smo parkrat, sploh v Grand
Canyonu spali skrivenceni v avtu na enem izmed njihovih parkirisc). Veliko kampov
zaprejo ob soncnem zahodu (sploh na Floridi), to ne pomeni, da morate do
zahoda nazaj v kampu bit, ampak, da se morate prvic cekirat do zahoda. Placa se vedno za
en avtomobil oz. sotor, in ne na osebe, cene varirajo od 8 do 30 USD na noc, temu primerna
je tudi ponudba. Drugace se moras v kampu cekirat do 10h zvecer, ker potem ne smes vec
galamit in postavljat sotora, zaradi drugih (kar se tega tice so po celi Ameriki, ne glede
na drzavo kar strogi).
Fini so kampi ''back to wilderness'' varianta, ki stanejo 10 USD/noc (spet za en avto oz.
en sotor, torej npr. za 4 osebe), ampak nimajo tusev, imajo bio wc (po domace na strbunk,
kljub temu zadovoljivo cisti), tekoca voda predstavlja eno pipo za cel kamp, kjer lahko si
umijes, zobe, obraz ali si natocis za kuhanje in pitje ali pa dobis vodo v kanistrih.
Navadno taki kampi nimajo niti nadzornika, ampak je na zacetku kampa tabla z natancnimi
navodili, kako placati (v posebno kuverto das bankovec za 10 USd, napises svoje podatke in
oznacis na kateri stevilki parcele si se stacioniral, nato vse skupaj das v za to namescen
nabiralnik). Seveda tukaj lahko npr. goljufas, ne placas in sotoris na crno, ampak obcasno
delajo kontrole, kazni pa so cez 100USD, tako, da se to ne splaca.Seveda lahko v take
kampe prides ob katerikoli uri. Ponavadi so taksni kampi stacionirani zraven kaksnih jezer
ali rek, tako, da se lahko kar ''naravno'' umijes (ce prezivis sok res mrzle vode), imas
pa takega tudi npr. v Death Valley, ki pa ni vode milje in milje naokoli. V takih susnih
predelih je vedno pametno imet nekaj kanistrov vode v prtljazniku za vsak slucaj, ker vode
ni, ce je , je neverjetno draga, ce pa si te kaj zgodi, si prepuscen milosti Narave, se
celo avti so samo po 3 na dan na tistih cestah.
Najdrazji nas kamp je bil 26 USD, ki je bil full dober in sicer na Key Westu,
ki je zelo turisticen kraj, pa se to je za 4 osebe zelo zmerna cena.V nacionalnih parkih
imas navadno kampe razlicnih kvalitet, cen in storitev, tako, da se v vsakem sigurno najde
tudi taksen za 10 USD.Aha, pa se to, kampi so oznaceni na vseh avto.kartah, v vsakem
vecjem mestu je info-center, kjer delijo zastonj propagandni material o prenociscih
taksnih in drugacnih, taksni centri pa se nahajajo tudi ob avtocestah. Priporocam sicer
svoj road map, pa vedno ves, kje kaksen je.
Druga moznost prenocisca so seveda moteli, teh je pa res veliko, ni jih treba
rezervirati,vendar pa tisti blizje avtocestam so nekoliko drazji, mi smo placali za 4
osebe od 30 do 70 USD na noc, je pa fajn preverit, ce imajo klimo, ker poletja so
vsepovsod v AMeriki zelooo soparna, tako, da , ce si ze privoscis motel, vsaj taksen, kjer
se lahko normalno naspis.
Priporocam, da, ko zacnes iskat motel, gres kar dol na enem avtocestnem izvozu in se
zapeljes v prvo najblizje mesto, ker se cene res zelo razlikujejo. Naceloma delajo moteli
celo noc, ampak uradno ne sprejemajo vec gostov po 11h zvecer (to pa je zelo odvisno od
lastnika). Kot zanimivost naj povem, da je vcasih fajn preverit vec motelov, kar se cene
tice, v Las Vegasu npr., smo mi nasli na glavni cesti, kjer so vsi tisti svetleci hoteli,
vendar pa cisto na koncu te ceste motel za 40 USD (z malim bazenom celo), kar je za to
najdrazje mesto na svetu vec kot ugodno, 10 m naprej pa podobnega za 70 USD.
Glede hotelov nimam izkusenj, ker njihovih storitev iz cenovnih razlogov nismo koristili.
Za danes naj bo to vse, ce ja kaksen poseben vidik, ki te se zanima, me obvesti, pa se bom
"vrgla" tudi na tisto.
Cau, Nina
___________________________________________
Amerika2
Juhu,
evo me spet, z novimi informacijami o Ameriki. Kar se tice slik, takoj, ko bom nasla
nekoga s skannerjem, jih posljem.
Nacionalni parki (kot npr. Grand Canyon, Yellowstone, Yosemitti,...) -
Amerika je prava zakladnica nacionalnih parkov, ki so vsak za sebe precudoviti in vredni
ogleda, za enkratni vstop je potrebno placati 10$ in sicer to spet velja za en avtomobil,
ne glede na stevilo potnikov v njem. Ce si boste ogledali vec nacionalnih parkov, se vam v
prvem, v katerega vstopite splaca kupiti celoletno karto za vse nacionalne parke, za
katero je potrebno placati 50$, tudi ta velja za eno prevozno sredstvo -npr. avto in za
vse potnike v njem.
To se dosti bolj splaca, ker tako lahko greste kolikokrat zelite v en in isti park,imate
eno karto za cisto vse parke, ki ste si jih nacrtovali ogledati ali pa se na vasi poti
ustavite se ob kaksnem manjsem parku, ki ga niste nacrtovali, teh pa je tudi veliko.
Zazeljeno je, da strogo upostevate pravila, ki jih imajo v teh parkih,
saj so naravnani zelo naravno in divje zivali so tam na prvem mestu. Ce torej pise, da
sprehajanje ponoci ni priporocljivo razen, ce ste ranger s pusko pri roki, potem je to
resno misljeno, saj je noc glavni cas iskanja hrane npr. za pume in za medvede, ki jih je
na desetine. Prav tako je strogo prepovedano puscati vso hrano (+njene ostanke), vodo in
kozmeticne zadeve (se prav posebej, ce so prijetnega vonja) v sotoru, saj to privablja
medvede. Vse stvari je potrebno skrbno imeti zaklenjene v avtu, stvari, ki jih pa vec ne
potrebujete,pa v poseben kos odvreci podnevi. Velja za tiste, ki sotorijo. V vsakem
nacionalnem parku ob vhodu (ki izgledajo kot nase avtocestne postaje), kjer placate,
prejmete natancno karto, kje se kaj nahaja, od naravnih znamenitosti vrednih ogleda, do
sotorisc, hotelov, trgovin, muzejev, wc-jev, parkirisc, ...kako do tja priti + posebna
obvestila in priporocila za obnasanje, ce srecate kaksno divjo zival. Za vse je
poskrbljeno, izgubiti se ne morete, ce pa vam to kljub vsemu uspe, pa so tam naceloma vsi
prijazni.
Zakoni v Ameriki - ekstremno priporocam, da spostujete njihove zakone, ce
ze ne zaradi tega, ker ste v tuji dezeli, pa zaradi ljubezni do vase denarnice. Najmanjsi
prekrsek je izdatno podkrepljen z denarno kaznijo, lepo govoricenja s policaji ni. Ce
pise, da ne smete parkirati ali ustavljati, pa , kljub temu, da je nedelja in da nobenega
ni kilometre naokoli in da boste skocili samo za 5 minut ven - NE! Od nikoder se znajo
prikazati policaji in 60$ npr. je kazen, ce parkiras pri parkirni uri, ne da bi jo placal
(za 15 minut pa je drugace potrebno placati 25 centov). Ne preizkusajte zivce tujih
policajev. Pa pazite, kje boste parkirali, raje racunajte na to, da daste malo vec za
varovano parkirisce za cel dan (npr od 7- 15$, lahko tudi vec ali manj, odvisno od mesta,
v katerem se nahajate), kot, da ga pustite v neki temni zakotni ulici. Lahko pa ga pustite
npr.zastonj pri nekem supermarketu na parkiriscu, potem pa vandrate malo po mestu.
Priporocam tudi, da se drzite predpisov hitrosti na avtocestah, kljub temu, da vas bo srce
mocno (in to res mislim mocno) bolelo. V drzavi New York je najvecja omejitev 55 miljev/h,
kar je cca. 90km/h in to po lepo asfaltirani tripasovnici. Le redko kateri gre hitreje.
Najvecja omejitev je v drzavi Nevada, kjer je v bistvu sama puscava in cesta in je
70mph/h, kar je cca.110km/h, pa tudi v drzavi Montana, ce me spomin ne vara 80mph/h, kar
je cca. 130km/h. Zato ne racunajte na voznjo a la Slovenec.
Zakoni veljajo tudi v nacionalnih parkih, npr. v Yellowstonu je tocno doloceno, kje se
lahko gibljete, to ni ameriska kaprica, ampak je to zaradi tega, ker je tam mocno dejavna
podzemeljska aktivnost, zveplene in vodne pare, preperela tla, ki samo cakajo, da se
uderejo, podzemeljski kisli (zveplena in druge kisline) potocki ipd., tako, da je to
potrebno upostevati zaradi lastne varnosti.
Za danes bo to vse, prihodnjic pa nekaj o rent-a-carih, avtocestah, ipd.
Lep pozdrav in cau-cau,
Nina
___________________________________________
Amerika3
Pozdravljen,
sem imela tezave z internetom, tako, da nisem mogla prej poslat obljubljenih informacij.
Rent-a-car v Ameriki --> mi smo avto najeli pri druzbi Avis, je bila nekako
najbolj ugodna ob casu sprasevanja, pa se vsepovsod imajo svoje podruznice, naceloma na
vseh (vsaj vecjih)letaliscih. Mislim, da smo morali dati nekaj malega predujma (sem ze
pozabila), vem, pa, da smo morali dati stevilko kreditne kartice, ker oni ta cas, ko ti
potujes, ti zamrznejo doloceno vsoto denarja. Ob koncni oddaji avta smo placali z gotovino
in racun so odmrznili.
Zelo pomemben podatek, ki ga morate zahtevati pri najemu avta je, koliksen bo se zraven
davek, saj o tem navadno modro molcijo, (najmanj 20%-kot, da vsi tako ali tako vemo) in ga
ti servirajo potem na koncu. Vedno lahko najames avto z neomejenim stevilom kilometrov -
unlimited miles, kar pride malo drazje, ali pa cenejsa varianta, kjer placas nekih 30
centov za vsako prevozeno miljo. Slednjega pa ne bi priporocala, ker se milje kaj hitro
nakopicjo, potem pa se gledas za tistih par miljev, da se ne peljes kam prevec dalec. Zelo
pomembno je tudi vprasati, koliko avto, ki ga najamete porabi bencina na 100km. Sicer je
res, da je pri njih bencin cenejsi kot pri nas ( 1 galona, katera znasa 3,9 litra je od
1,30 - 2,10 $, odvisno, v kateri drzavi se nahajas), ampak zato pa ne dajo, kaj dosti na
to, ali je avto varcen ali ne. Pa tisti stevilki, ki jo prodajalec pove pristejte kaksna 2
litra najmanj. Iz tega razloga je pametno vzet avto japonske izdelave, saj so poznani po
svoji varcnosti. Za potovanje med poletnimi meseci je obvezno (po mojem mnenju) vzeti avto
z air-conditionom, ker v nekaterih delih Amerike je res tako vroce, da ni za zdrzat (saj
ste verjetno vsi slisali za primer vrocinskih kapi, ki tam ob tem casu niso redke). Pa se
to, lahko se vzame avto brez ali z zavarovanjem, seveda je brez cenejsi, a ce si na dolgi
poti nikoli ne ves, kaj te lahko doleti, tako, da mislim, da imeti zavarovanje ni tako
nespametno. Danes pa sem po radiu celo slisala, da ce si clan AMZS, lahko kupis neko
kartico -> Show your card and save, za Ameriko + Kanado in da stane 1000sit, imas pa
potem cenejse nekatere motele, zastonj storitve, ce se ti kaj zalomi ipd. Avto lahko
vzames tudi do dolocene destinacije, tako, da ga ne vrnes tam, kjer si ga vzel, ampak
nekje drugje, ta varianta je obcutno drazja, vendar za podrobnejse info se vseeno obrnite
na druzbe rent-a-carov. Mi smo tudi razmisljali, ce bi kupili en avto in ga pred koncem
potovanja prodali, a smo to idejo opustili, ker smo bili mnenja, da nikoli ne ves, kaj
kupis. Ampak s tem je pac tako, vcasih imas lahko gromozansko sreco, vcasih pa nesreco,
tveganje pa je pac tvoje, kaj narediti.
Mi smo placali za uporabo avta 1 mesec 1200$ + taxo (davek) cca.400$.
Ob avtocestah so natancno table, cez koliko milj je kaksna bencinska postaja, motel ali
pocivalisca. Ob vzhodni obali Amerike je veliko pocivalisc varovanih, kar pomeni, da je
24h/dan varnostnik, na takih smo mi tudi se ustaviljali oz. prenocili za urco ali dve,
kadar je bila voznja ze naporna. Nespametno je ustavljati se na temnih, neosvetljenih
krajih ob cesti ali podobno. Tudi, ce smo se ustavili na kaki bencinski, smo se parkirali
pod lucjo (tezje je bilo zatisniti oci, zato za naslednjic nacrtujem imeti zraven tisto
prevezo za oci, ki jo vcasih dobis na letalu,sploh ce potujes s 1.razredom).
Veliko kosov avtocest je za placat, zato je fajn prej preverit, kako se boste peljali, na
vseh avto-kartah so oznacene cestninske ceste(torej za placat), z zeleno; prav tako se
placa vecina mostov, ponavadi dolar, ali dolar petdeset ali petinsedemdeset. Imas pa eno
finto - car pull, ki je oznaceno s karo in imajo nekako ob jutranjih urah in popoldnevnih
(vsepovsod razlicno), ce se peljejo najmanj tri osebe v avtomobilu zastonj prehod (neka
njihova varcevalna finta) in zato imas posebno oznacen pas.
Obdelali smo ceste, prihodnjic pa kaj drugega,
cau in lep dan oz. vecer ljubezni se naprej ,
Nina |